onsdag, desember 28, 2005

Ikke-gå-på-do-skilt


Dette skiltet er fra Oslo S, fra Internettcafeen.

Eller er de slemme mennesker?

Hva slags forretningsfolk er det egentlig som har sånne skilt? Eller hva slags folk? Dette gjetter jeg er de som går samme veien hver dag sånn at de har oversikt over hvor mulige doer er. De har alltid passe blanding av sedler og mynter med seg, de har hvertfall aldri vært i en fremmed by og holdt på å lage skandale på gaten av doproblem.

Ikke kom inn i butikken min

Noen veksler ikke, noen har bare lapp om at hvis man ikke har tenkt å kjøpe noe så kan man IKKE gå på do. Det har de på Baker Brun i Bogstadveien. Er ikke poenget å lokke potensielle kunder inn i bakeriet, sende på dem god kakelukt slik at de gir seg over og kjøper en bolle selv om det ikke var det de hadde tenkt?

Men herregud, ikke rop til meg

En bare litt mer komplisert teori er å få kunden til å knytte gode følelser til butikken. Og det får ikke jeg NÅR DERE ROPER TIL MEG PÅ DEN MÅTEN! Det må dere IKKE gjøre. Det ender med at jeg knytter alle gode dofølelser til McDonalds der man alltid kan gå på do uten å tigge om nøkkel hos damen, og så kjenner jeg den deilige burgerlukta og så er jeg solgt.

6 Comments:

Blogger saccarina said...

Jeg har stor sans for denne klagebloggen din, på samme måte som jeg liker ditt korstog mot tradisjonelt husarbeid. Takk for at du tar den tunge opplysningsjobben!

Jeg lurer mest på dette skiltet du viser bilde av. Er det meningen at man skal ringe nummeret på plakaten, og så kommer en mann fra andre siden av byen og låser opp for deg?

Fiendtlighet mot dotrengte er et kjent fenomen. Tenk på alle bensinstasjonene på øde steder (30 mil fra nærmeste rasteplass eller tettsted) hvor man aller nådigst får en nøkkel, må gå rundt hele bygget i full storm og stummende mørke, for så å komme til et skittent høl uten dopapir som ikke ville skilt seg ut i Polen i 1982.

6:09 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Godt sagt, slikt er virkelig veldig irriterende. Da jeg måtte på do på Oslo S endte det med at jeg smøyg meg inn rett etter at en annen hadde gått inn på den større doen i etasjen under (ned rulletrappa, til venstre for rulletrappene ned og så til høyre igjen). Men jeg har også benyttet meg av McDonalds, da. Men jeg er ganske sikker på at ihvertfall én av dem i Oslo har et skilt med "nøkkel får du i kassa når du handler"-skilt.

3:40 a.m.  
Blogger fr.martinsen said...

Takk Saccarina, det kommer mer av både klager og husarbeidesaker.

Klag du også.. jeg skal lage en samlesak og lenke opp flere klager, en klageverden.

Og hvis vi finner en McDonalds med slemt skilt må vi ta bilde av det også.

Og sende klagen til riktig sted.

10:22 a.m.  
Blogger fr.martinsen said...

apropos det, denne klagen er sendt til Svein Horrisland i Jernbaneverket 31.12

10:26 a.m.  
Blogger fr.martinsen said...

Og ettersom noen med nsb-jobb-mail-konto var innom bloggen min første arbeidsdag etter nyttår, allerede klokka 8:45 gjetter jeg at det var Svein Horrisland. Han leste grundig, brukte 1 minutt og 14 sekunder og forlot så Oslo S-klagen til fordel for Body-Shop-klagen men etterlot seg ikke noe svar. Foreløpig.
I`ll keep you posted.
(I dag er det bare lov med referanser fra fire bryllup og en gravferd)

6:16 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Nå blir jeg skikkelig kommentarplagemenneske her jeg, altså - men jeg bare undrer litt:

Er det virkelig Jernbaneverket som driver Internettkafeen på Oslo S? Eller er det en del av lokalet som er utleid til noen som betaler i dyre dommer for å prøve å tjene penger på en Internettkafe? Det siste ville kanskje være det mest vanlige.

Og hvis de betaler leie på et slikt sted som Oslo S, skjønner jeg godt at de ikke vil drive med offentlige tjenester som pengeveksling, toaletter og så videre til de mange tusen menneskene som frekventerer Oslo S, i det minste uten noen godtgjørelse for det.

Og i og med at de oppgir telefonnummeret til Servicetorget ved Oslo S som alternativ, er det jo nærliggende å tro at det faktisk er noen som får godtgjørelse for å yte slik service ...

Men jeg er jo bare et gudsord fra landet, så hva vet jeg? Når jeg er i urbane strøk, bruker jeg toalettbehov som en unnskyldning for å gå på kafé, jeg :-) så jeg har ikke opplevd problemet så ofte selv.

11:47 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home