søndag, desember 11, 2005

Slutt å mas Body Shop

I dag gikk jeg innom Body Shop for å kjøpe den kremen jeg pleier å bruke. Fordi jeg vet hva som alltid skjer prøvde jeg å være tydelig,

- Jeg skal bare ha denne her jeg.

Men neida, alltid er det kjøpemas å få i de butikkene.

- Har du sett at vi har fått dette produktet?

En ekstra ting

De prøver alltid å pushe på deg en ekstra ting. Som når McDonalds spør om du skal ha en drikke til maten du akkurat har bestilt. Men da kan du bare svare neitakk. Body Shop tvinger deg til å være litt uhøflig, for de spør ikke om noe man skal svare nei på.

En annen irritasjon er å se hvor lett folk kjøper imaget til Body Shop.
De bruker samfunnsengasjement som markedsføring og blir ikke ferska.


Norsk Folkehjelp støtter Body Shop

Her er det Norsk Folkehjelp som bidrar ved å minne oss om at vi må markere FNs dag mot rasisme:

Store bedrifter som Posten, Scandichotellene, Aetat og The Body Shop har erklært seg som rasismefrie soner

Tenkte Norsk Folkehjelp at vi skulle markere dagen inne i en Body Shop-butikk? Ved å kjøpe noe da kanskje?

Samfunnsengasjement med god timing

Samme dag som Body Shop hang opp rasisme-skiltene i butikkene sine gikk det ut en pressemelding om at de lanserte en ny hudserie, for den mørke hud.

Body Shop blir nevnt overalt i papirer om rasismearbeid, Aftenposten Aften skrev en halvside om butikken da den ble rasismefri. Body Shop er noen smartinger, de får god og gratis reklame.

Kritisk artikkel i Økonomisk Rapport

5 Comments:

Blogger T H M said...

Godt "sagt"..
Jeg fikk og tanker på at når en går innom "en hvilkensomhelst" butikk og skal kikke - ev kjøpe noe, så bare MÅ betjeningen rakke ned på det billige? Og så fremheves "det dyre".. Hvorfor har ikke butikkene da KUN de dyre ting?
Hilsen thm49

8:56 p.m.  
Blogger fr.martinsen said...

Jøss, har jeg en leser? Jeg driver jo bare og "kladder" og har ikke lagt den på hovedsida mi ennå, og slett ikke pinget den noe sted. Hvor kom du fra?

9:01 p.m.  
Blogger indicavia said...

Oi, takk for den siden om Body Shop! Veldig interesant, og skummel lesning. Vet du om det finnes noe nyere informansjon om dette? Den artikkelen var jo fra 2001.

-børge
http://blogg.forteller.net/

PS: Om du vil ha flere kommentarer, og gjøre nettet en smule mindre irriterende for folk så tillat anonyme kommentarer her..! :)

10:19 p.m.  
Blogger fr.martinsen said...

hei, nei dessverre, ingen nyere artikkel, jeg husker jeg leste den da den kom, den gjorde inntrykk.

og sånn, nå kan alle kommentere her, jeg har det sånn på hovedsida mi, hadde glemt å gjøre det her på de små hjelpesidene.

8:13 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Fin, fint! :)

3:41 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home