torsdag, november 09, 2006

Grønnsaker som smaker

I dag bukket jeg under for tvilen og kjøpte smaksgulerøtter.
Det irriterer meg som faen.
At det er noe som heter smaksgulerøtter og smakstomater.

Javel? Jeg er enig i at det er mye smakløse grønsaker der ute.

Men hva er riktig forbrukeradferd av meg når jeg vil at alle grønnsaker skal smake grønnsak, svar meg dere der ute som enten tror at det kapitalistiske system virker til beste for meg som forbruker på lang sikt, evt. noen som bare har gått på BI:

Skal jeg kjøpe smaksgrønnsakene, og dermed implisitt akseptere at det skal produseres smakløse grønnsaker og at jeg må betale ekstra for å få en smak som nærmest definerer produktet?

Eller skal jeg fortsatt kjøpe det som heter gulerøtter og tomater og surmule over at de ikke smaker?

5 Comments:

Blogger fr.martinsen said...

Joa, de smakte da gulrøtter, men.

Det hender det jo at de som ikke heter smaks- også gjør.

Men så hender det at de ikke smaker gulrøtter, de i vanlig pose.

9:24 p.m.  
Blogger Knut Johannessen said...

Fr. Martinsen: Dette er ikke så vanskelig. Det er ikke så lett å produsere tomater i Norge som smaker. Derfor beskytter vi det norske landbruket mot det smakfulle utenlandske ved på legge en høy toll på disse. Derfor koster de mer. Dette er proteksjonisme og har ingen ting med kapitalisme å gjøre. I rettferdighetens navn er det ikke toll på disse varene i vinterhalvåret (1.nov til 1. mai) for da kan ikke norske bønder produsere.

Fordi vi forbrukere er alt for "snille" finner vi oss i å kjøpe de smakløse tomatene og derfor fortsetter butikkene å selge. Selv har jeg i alle år boikottet de smakløse. Livet er for kort til å spare noen kroner på noe som ikke har smak. Tomater,gulrøtter, eller annet som ikke smaker.

9:28 p.m.  
Blogger fr.martinsen said...

Nåja, det produseres både smakstomater og tomater i Spania..

Jeg følger vanligvis prinsippet om å betale for den kvaliteten jeg vil ha ja, men her blir jeg provosert av navnene.

10:14 a.m.  
Blogger Unknown said...

Kjøp naturlig mat, dvs økologisk. Her smaker frukt og grønnsaker ofte det de skal, pga naturlig produksjon.

11:45 a.m.  
Blogger fr.martinsen said...

Jeg er ikke enig i det der. Jeg kjøper masse økologisk mat, først og fremst for å støtte produksjonen av kjøtt som ikke lider men også for å ikke ødelegge jordsmonnet.

Likevel, det med smak er ikke min erfaring, tror folk smaker smak fordi de gjerne vil det. Det selges mye dvaskt som økologisk i den tro (tror jeg) at menigheten kjøper av ideologiske grunner. Men akkurat det gjør ikke jeg. Jeg vil ha kvalitet på alle plan og jeg betaler gjerne for det.

12:30 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home